donderdag 19 september 2013

Het is niet zo zinvol om hier recensies van films die ik zie op het filmfestival Film by the Sea te geven, maar ik kom net uit de documentaire De Keuken van Johannes die hier zondag in premiere ging.
De film van Bianca Tan duurt een uur en we zien de gisteren overleden Johannes van Dam in zijn biotoop. Dus eerst aan een tafeltje om de gerechten te recenseren: proeven, proeven en nog eens proeven en dan inspreken op een memorecordertje. We zien hem op een scootmobiel (hij had onlangs een enkel gebroken op de ongelukkige trap van zijn huis) over de Albert Cuypmarkt rijden en met iedereen een praatje maken. Hij krijgt een levende kreeft gratis mee van de vishandelaar voor de lunch, geeft aanwijzingen aan de bakker. En dan zijn we langdurig in zijn huis in de buurt van het Spui. Overvol: met boeken, keukengerij, kranten en tijdschriften. Er is een keukentje waarin een enorme vlees-snijmachine, een enorme keukenmachine, potten en (enorme)pannen. Van Dam blijkt een assistent te hebben (Ilja) die alle boodschappen en veel andere dingen doet. Maar Van Dam maakt de chutney en vult er vele bewaardozen mee. Er is een groot verschil tussen zijn heldere geest die compacte kranten recensies voortbrengt, in jury's zinnige dingen zegt en de Johannes van Damprijs voor het eerst uitreikt en zijn lichaam dat duidelijk niet meer wil. Hoe hij thuis moeizaam trappen neemt en steeds weer boeken opstapelt (hij kreeg dagelijks dikke pillen ter recensie), op de divan slaapt met z'n onafscheidelijke kat en met de tv altijd aan. Het was een prachtig portret van een aandoenlijk man die er dus niet meer is. Ik denk aan de poes en aan Ilja. Je zou verwachten dat op een filmfestival mensen in de rij staan om zo'n actuele documentaire te zien. Maar dat hield met vijftien wel op.
Verder zag ik de veel geroemde Chileense film Gloria, een Italiaans meesterwerkje, een voorbeeldig verhaal uit Canada dat op het platteland speelt en ook Fries had kunnen zijn. Alleen jammer dat wij in Friesland niet in staat zijn kwaliteitsfilms te maken.
Kortom ik vermaak me in Vlissingen uitstekend en het weer werkt enorm mee. Echt bioscoopweer!

Geen opmerkingen: